De oerknal van Europa: geschiedenis en cultuur van de oude wereld - Dr. Jan Vaes


In de laatste decennia is het beeld dat we van het oude Egypte hebben veel duidelijker geworden hoewel tegelijkertijd ook heel wat pseudowetenschappelijke theorieën het levenslicht zagen en de geïnteresseerde leek in verwarring brachten. De beschaving van de Egyptenaren is integraal gebaseerd op hun oeroud scheppingsverhaal: de spreker ontgrendelt met deze sleutel de politieke, sociaaleconomische en religieuze ontwikkelingen. Zelfs de kunst is hiervan doordrongen. Mesopotamische en Anatolische culturen worden besproken evenals de bronstijdculturen in het Egeïsch gebied (Troje, Kreta en Mycene). Zij helpen het Griekse wonder te verklaren.

Het oude Griekenland lag immers op het snijpunt van deze werelden en was de wieg van Europa. Alles is eerst in Griekenland: politieke diversiteit, wetenschap, filosofie, atheïsme, literatuur en kunst in de volle betekenis van het woord. Van Spanje tot de voet van de Himalaya verspreidden Griekse kolonisten en Alexander de Grote  de Griekse cultuur. Niet alleen ruimtelijk, maar ook in de tijd bleef en blijft de verdienste van Griekenland nazinderen: in de Romeinse wereld, in het neoplatonisme van middeleeuwen en renaissance, in het classicisme.  Griekenland is de oerknal van Europa.

Etrusken en Romeinen lagen als eersten in de Griekse wieg. Rome groeide het snelst op: een enfant terrible dat nochtans veel leerde van de grote broer uit Etrurië. Boeiend is te ontdekken dat de instellingen, bedoeld voor een kleine gemeenschap, eenvoudig en stabiel bleven, ook wanneer zij van kracht werden in een kosmopolitisch wereldrijk. Een eeuwenlange succesformule.

De Romeinse kunst heeft vele gezichten. Kunstenaars moesten rekening houden met een wettelijk kader. Rome-stad was bewust conservatief zodat innovaties ontwikkeld werden  in haar coloniae. Artistieke invloeden van onderworpen volkeren speelden een grote rol; ze werden vlot geassimileerd. Zo combineerde de Romeinse kunst Hellenistische elementen met eigen, Italische verworvenheden en inspireerde onderworpen en gefedereerde volkeren van een groot imperium. De zogenaamde romanisering is dan ook een hybride cultuur. Dat maakt haar rijkdom uit.

Hoe dit imperium uiteindelijk implodeerde, komt eveneens genuanceerd aan bod; een intrigerende episode waarover de spreker heel wat publiceerde. Vanuit eigen onderzoek is hij overigens ook bijzonder goed thuis in Romeinse architectuur, de drager van de andere kunsten.